תוכן עניינים

מחלת הסרטן יכולה להיות מחלה קשה וחשוכת מרפא. אבחון המחלה בשלב המוקדם שלה יכול להציל חיים. כיום, רוב החולים מאובחנים עקב תסמינים הנגרמים על ידי המחלה ופעמים רבות האבחנה מתבצע מאוחר לאחר שהסרטן התפשט בכל הגוף. ישנן דרכים לאבחון מוקדם יותר כגון בדיקות סקר המאפשרות לאבחן את חלק מהגידולים הממאירים כגון סרטן השד או סרטן המעי הגס בשלב המוקדם ושניתן לריפוי. יחד עם זאת למחלות רבות אין בדיקות סקר כאלו. בזמן האחרון מתפרסמים יותר ויותר עדויות על בדיקות דם המאפשרות אבחון מוקדם של מגוון רב של גידולים ממאירים

פרופסור רענן ברגר, מנהל מרכז הסרטן בבית החולים "שיבא" ומומחה לאונקולוגיה, חושף במאמר הבא עד כמה אבחון מהיר הוא קריטי, ואיך קורים מקרים בהם מפספסים תסמינים שיכולים להעיד על מחלת הסרטן. לפי פרופ' ברגר, תהליך האבחנה של גידול סרטני מחייב תהליך מסודר ומקיף של בדיקות לצורך מתן מידע ראשוני בנוגע לנוכחות מחלת הסרטן ובהמשך תהליך הכרחי עד הגעה לאבחנה הסופית. בנוסף, ניתן במאמר הסבר על הטכנולוגיה החדשנית לאבחון מוקדם של רוב סוגי הסרטן בבדיקת דם, שעשויה לקצר, להקדים ולייעל את הליך האבחון המסורתי ולהוביל למהפכה באבחון מחלת הסרטן.

בדיקה חדשנית לאבחון מוקדם של סרטן | פרופ' רענן ברגר

האבחון המסורתי: כך מאבחנים כיום סרטן

היום קיימים שלושה מסלולים לביצוע אבחון מחלת הסרטן. כל אחד מהמסלולים מתאים לפי מצב המטופל – המסלול הראשון רלוונטי עבור מי שאינו חווה תסמינים, המסלול השני מתאים למי שחווה תסמינים ואל המסלול השלישי מגיעים מטופלים שמתמודדים עם שלבים מוקדמים של מחלת הסרטן. בחלק הזה נפרט על המסלולים, הבדיקות שנערכות בכל מסלול ועל האפשרויות שעומדות בפנים המטופלים.

המסלול הראשון באמצעות בדיקות סקראת בדיקות הסקר מבצעים אחת לכמה זמן בהתאם להמלצות והפרקטיקה המקובלת. בין הבדיקות נכללות, בדיקת דם בצואה, בדיקת קולונוסקופיה המיועדת לאבחון של מחלת סרטן במעי הגס, בדיקת ממוגרפיה לצורך גילוי סרטן השד, בדיקת צוואר הרחם (PAP) לגילוי סרטן הרחם ועוד. כל בדיקה כאמור מצביעה היכן מתפתחת מחלת הסרטן ולפי התוצאות, ניתן לדעת במדויק כיצד לטפל בה.
בנוסף לבדיקות אלו, חייב לבצע ביופסיה ובדיקת רקמה כדי לקבל אבחנה פתולוגית ומדויקת. ובהמשך בדיקת הדמיה בצורה של CT , MRI או בדיקת PET לצורך הערכת היקף התפשטות המחלה אם בכלל. כך למעשה האונקולוג יידע להתאים את הטיפול המדויק ביותר עבור המטופל.
המסלול השני – עקב הופעת תסמיניםכאן האבחון מתבצע כתוצאה מפניה של לרופא עם תסמינים ותלונות. למשל: מטופל מגיע עם כאבי ראש, כאבי בטן, דם בשתן, כאבים בעצמות, גוש בשד, הקאות לא רצוניות ופתאומיות – אלו תסמינים המצביעים על הצורך לבצע בדיקה ובירור מסודר לגבי כל תסמין ותסמין. חשוב להדגיש שאלו תסמינים שיכולים להעיד על מגוון רב של בעיות רפואיות, ולא בהכרח מובילים לאבחנה של מחלת הסרטן. לכן חשוב לבצע בדיקות ולוודא שהכל כשורה.
במידה ובמהלך הבדיקות התגלה חשד למחלת הסרטן, בין אם בהופעת גוש ממאיר הגורם לחשד סרטני, המטופל יעבור בדיקת ביופסיה כדי לקבל אבחנה פתולוגית. אבחנה זו מסייעת לשלול או לאשש את קיום מחלת הסרטן ואת הסוג שלה. גם כאן נדרשות בדיקות דימות להערכת היקף התפשטות מחלת הסרטן. לאחר האבחנה הרופא יוכל לדעת מהו הטיפול המתאים ביותר עבור המטופל.
המסלול השלישי – ממצא מקרימדובר במסלול בו הרופא מזהה שיש גידול סרטני לאחר שביצע בדיקת אולטרסאונד, סיטי או כל בדיקת דימות שגרתית אחרת שהציגה ממצא שמעיד על קיום מחלת הסרטן. כאשר מחלת הסרטן מופיעה בבדיקות השגרתיות, מתבצע הליך אבחוני מסודר כמו שפורט בשני המסלולים הראשונים.
אחרי האבחון, המטופל מתחיל בדיקות נוספות כדי לבדוק האם הסרטן התפשט ובאיזה שלב הוא. הבדיקות שעליו לעשות הן: סיטי, MRI או PET CT. הרופא יחליט במידת הצורך, אילו בדיקות נוספות המטופל יצטרך לעשות, כמובן לפי האבחנה ומצב המטופל.

חשוב לציין שתסמינים רבים ומגוונים יכולים להצביע על מחלת הסרטן אך עד האבחנה החותכת באמצעות ביופסיה ושליחת רקמה לפתולוגיה, תמיד ישנה סבירות מובהקת שלא מדובר בממאירות. תסמינים רבים יכולים להעיד על מחלות אחרות – ולכן, יכולים להיות מקרים בהם הרופאים מפספסים ממצאים ממאירים עקב חוסר בתשומת לב או כי קיימת רמת החשד נמוכה.

האבחון החדשני והמהיר לגילוי סרטן

היום קיימות מספר בדיקות חדשניות ורגישות לאבחון מוקדם של מחלת הסרטן, המבוססות על לקיחת דם בלבד. פרופסור ברגר מסביר שהבדיקות החדשניות הינן פשוטות מאד כשתשובה מתקבלת תוך מספר מועט של שבועות. ומספקת למטופלים מענה מהיר ותשובה מדויקת – האם יש או אין מחלת סרטן, ומהו איבר המקור ממנו היא יצאה. הייחוד בבדיקות החדשות זה ביכולתם לאבחן בשלב מוקדם מגוון גדול מאד של מחלות סרטן.

בדיקות אלו נחשבות למדויקות יחסית. לדוגמא בדיקת "גלרי" הינה בדיקת דם המבוססת על טכנולוגיה מיוחדת שכשניתנת למטופל תשובה חיובית – ב-45% מהמקרים מתברר בתהליך האבחון שאכן הוא חולה בסרטן מהמקור הצפוי על ידי הבדיקה. כאשר המטופל מקבל תשובה שלילית, כ-98% מהמקרים יתברר כי הוא אינו חולה בסרטן. גילוי מוקדם של המחלה יוכל לסייע למטופלים וכן לרופאים לבצע טיפול מתאים, לפי סוג הגידולים, וכך להבטיח סיכויי ריפוי גבוהים. זאת לעומת המצב הנוכחי, שפעמים רבות האבחנה מתבצעת בזמן מאוחר, וכך מעכבת את הטיפול והריפוי.

החיסרון הגדול בבדיקה נובע ממצב בו מתקבלת תשובה חיובית הבן אדם נכנס ללחץ גדול שבסופו מתברר כי איננו מוצדק. מה שחשוב להדגיש כאן זה שלבדיקת הדם פוטנציאל גבוה להיות כלי מצוין לאבחון מוקדם של סרטן בכך שהיא מובילה לבירור מקצועי אם אכן יש או אין סרטן ומה המאפיינים שלו. מדובר בסוג של נורה אדומה שאומרת שיתכן ויש לך סרטן עם סיכויים של 45%. אם בבדיקות מתברר שאין סרטן, המחקרים מראים שקרוב לוודאי שלא יופיע סרטן בהמשך השנה ולכן בירור שיוביל לתוצאה שלילית שאין סרטן יהווה צפירת הרגעה.

הטכנולוגיות החדשניות בשימוש כיום בארצות הברית וכמה מדינות באירופה. מספר בדיקות מגיעות בימים אלו למדינת ישראל, אך אינן נכללות בסל התרופות.

לסיכום, פרופסור רענן ברגר מדגיש פעם נוספת שאבחון מוקדם של מחלת הסרטן מציל חיים. בייחוד כאשר המחלה נמצאת בשלביה המוקדמים. במידה והמחלה התפשטה לאברים אחרים בגוף, המצב הופך למורכב יותר ויש קושי גדול לרפא את רוב הממאירויות, אם בכלל. ההמלצה של פרופסור ברגר היא לבצע בדיקות סקר ולשקול שימוש בטכנולוגיות חיוביות, כדי לאפשר סיכויים גבוהים יותר אבחון מוקדם וריפוי מלא ממחלת הסרטן.